Heb jij weleens je eigen netwerk in kaart gebracht en weet jij wat jouw netwerk waard is? Deze vragen werden aan de honours studenten van Kennismanagement. Wij mochten een lezing van een gastspreekster Miriam Notten bijwonen. Miriam is een management consultant van La Red. Dit bedrijf werd in 2003 opgericht. We kregen allemaal tips en belangrijke weetjes mee. Ben je nieuwsgierig? Lees het allemaal hieronder!
Vroeger was het lastig om je netwerk te onderhouden. In de meeste gevallen wisselde met elkaar je visite kaartje. Op het moment dat je diegene nodig had, kwam het wel is voor dat diegene van baan was verwisseld. Je kan je wel bedenken dat het onprofessioneel overkomt als je via je netwerk je doel wil bereiken, terwijl je niet meer weet wat diegene’s functie is. In de tijd van digitalisering zullen wij hier minder last van hebben. Door LinkedIn, het zakelijke netwerk kan je dat nu beter onderhouden. Bij je netwerk draait het niet om zoveel mogelijk connecties (mensen die je in je LinkedIn lijst hebt), maar het gaat vooral om de kwaliteit van je netwerk. Wat is je netwerk voor jou waard? Generiek gezien zorgt een hoge opleiding voor meer netwerk.
Wist je dat je hersenen 150 mensen onthouden waarbij vertrouwen belangrijk is bij kennis uitwisselen. Je moet je dus onderscheiden. Personal branding komt erbij kijken. Daarnaast gaat de toekomstfunctie 8 van de 10 keer via je netwerk.
Waarom is netwerken belangrijk?
Allereerst helpt jouw netwerk om je doelen te bereiken. Je bent bijna afgestudeerd, of op zoek naar een stageplaats. Dit kan een doel zijn waarbij je netwerk een essentiële rol kan spelen. Daarnaast kan het zo zijn dat jij in de toekomst een bedrijf neer wil zetten.
Je netwerk is de eerste optie die een rol speelt bij het starten en het groeien van je bedrijf. Vaak zijn je familie en vrienden al voldoende om een bijdrage te leveren bij het starten en groeien van je bedrijf.
Wat is een goed netwerk?
Een netwerk dat iets voor nu of in de toekomst wat kan betekenen voor jou. Je kan je doelen bereiken. Het levert je op wat je wil. Je netwerk presenteert jou goed aan derden. En uiteraard moet je netwerk bestaan uit veel mensen die je het gunnen.
Via LinkedIn Maps kan jij je network visualiseren. Deze website vraagt toegang naar je LinkedIn, mailcontact en andere contacten. Op basis daarvan ontstaat een visualisatie van jouw netwerk. Daarnaast kan je die kleuren allemaal labelen. Blauw betekent bij mij het netwerk van de HvA (Hogeschool van Amsterdam).
Door het La Red Doe-Het-Zelf-Pakket breng ik mijn netwerk vanuit mezelf in kaart. Het is een ego-netwerkanalyse, een momentopname van een persoonlijk netwerk vanuit één persoon. Deze methode wordt gekenmerkt hoe mensen dagelijks tegen hun relaties aankijken. Je plaatst je zelf in het midden en vervolgens kijk je verder naar de personen die je om je heen hebt verzameld. Je brengt diverse eigenschappen, relaties en patronen in kaart. Aan de ene kant zie je wat voor netwerk je hebt opgebouwd en aan de andere kant kan jij je behoefte zien om je netwerk te versterken of uit te breiden.
Aan de hand van vijf vragen, een stappenplan, de vorm en de grootte van je netwerk, structuur en diversiteit krijg je een antwoord of je een open of gesloten netwerk hebt. Een open netwerk betekent dat je een unieke positie hebt en dat jij de kennis van diverse mensen met elkaar kan combineren. Een gesloten netwerk betekent dat jij meer saamhorigheid hebt als een groep. De komende les ga ik met mijn medestudenten hiermee aan de slag. Binnenkort hier meer over! Voor meer informatie kan je de website van La Red bezoeken.
Het juiste netwerk is de sleutel tot succes 🙂
4 reacties