Rond deze periode is het een spannende tijd voor de examenkandidaten. De examens staan voor de deur. Het is je laatste jaar op je middelbare school. Oh ja, inmiddels heb je een (studie) keuze gemaakt. Alleen hoe maak je de beste keuze eigenlijk? Wat ga ik studeren? In welke stad ga ik studeren en hoe ik wil mijn studie gaan betalen? Misschien wil je wel het eerste jaar niet studeren, maar er tussen uit?Allemaal lastige keuzes! Vooral het maken van een studiekeuze vinden de scholieren lastig. Ik ben de laatste paar jaar gaan verdiepen in hoe de scholieren de juiste studiekeuze kunnen maken.
Voor de derde keer (in drie jaar) ben ik studentmentor. Tevens geef ik gastlessen aan scholieren over wat er allemaal bij komt kijken als zij gaan studeren.De gastlessen geef ik aan 4 havo scholieren. Deze gastles is bedoeld om de scholieren alvast bewust te maken dat het maken van een studiekeuze al heel dichtbij komt.
Als studentmentor ben je verantwoordelijk voor een groepje leerlingen die in 5 havo zitten. Deze begeleiding staat bekend als het studentmentorenprogramma (smp). Ik heb deze begeleiding altijd via de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gedaan. (Hbo-instelling waar ik zelf ook studeer) Dit jaar heb ik zelfstandig het smp project gedaan op mijn (oude) middelbare school waar ik zelf de havo heb afgemaakt. Samen met de decaan zijn we om de tafel gaan zitten om te kijken hoe ik zelfstandig dit project kan uitvoeren.
Inmiddels heb ik dit smp project met veel plezier afgerond. Ik heb drie meiden begeleid van vier sessies van een uur. Het waren toffe meiden die serieus aan de slag zijn gegaan met het maken van een studiekeuze.
Hoe heb ik dit smp project opgezet en uitgevoerd?
Ten eerste is het belangrijk om de scholieren inzicht te geven in hun kwaliteiten. Waar zijn de scholieren goed in. Welke vakken vinden zij leuk. De scholieren moeten verdiepen in hun kennen en kunnen. Zij moeten in gesprek met hun vrienden, ouders, decaan en anderen die de scholieren in een paar zinnen omschrijven. De eerste stap voor het maken van een studiekeuze is: jezelf leren kennen!
De tweede bijeenkomst bestaat uit het onderzoeken waar de scholieren in geïnteresseerd zijn. De vraag die centraal staat: wat is/zijn jouw interessegebied(en)?
In de derde sessie laat ik de leerlingen op basis van hun kwaliteiten en interesses diverse opleidingen zoeken die bij hen past. De vierde sessie bestaat uit de afronding en het bespreken van welke opleiding eruit komt. Hieronder zie je een filmpje 🙂
Quote van vandaag: Volg je hart en je beleeft plezier in alles wat je doet <3
1 reactie